• אודי

החליל באולפן הביתי

עודכן ב: יול 3

באולפן הביתי אין לנו אולי מיקרופונים יקרים, חדר אקוסטי וטכנאי סאונד מיומן, אבל יש לנו בו משאב חשוב לא פחות, והוא זמן. כאשר אנחנו לא משלמים על זמן אולפן לפי שעה יש לנו יותר חופש להתנסויות ולעבודה בשיטה של ניסוי וטעייה. לצורת העבודה הזו יש השפעה על תהליך היצירה המוסיקלית. בעוד שלאולפן עלינו לבוא עם קונספט מגובש יחסית כדי לא לבזבז בו זמן מיותר, בבית אנחנו יכולים "לזרוק" רעיונות מוסיקליים שונים על המחשב ולתת להם להתגבש בהדרגה לתוצאה שתמצא חן בעינינו. אני רוצה להדגים כיצד החליל יכול להשתלב בתהליך כזה באמצעות הפקה מוסיקלית שהייתי שותף בה לאחרונה. גם בפרויקט הזה (בהמשך לפוסט הקודם שפירסמתי) עבדתי בשיתוף פעולה צמוד עם חברי הטוב גלעד שפירא, אבל במקרה הזה היה מדובר בהפקה מוסיקלית מורכבת יותר. גלעד ואני התבקשנו ליצור עיבוד חדש לשיר הידוע "כמו צמח בר" ולהפיק אותו מוסיקלית עבור הזמרת רוחמה רז, שאותה אנחנו מלווים בקביעות במשך שנים ארוכות. את השירה של רוחמה הקלטנו באולפן "תמוז" המצויין של רז בורג, שגם אחראי על המיקס, אך את כל שאר המרכיבים המוסיקליים בשיר הקלטנו ותיכנתנו אצלנו בבית (פרט לגיטרות שהקליט עבורנו אייל הלר הנפלא באולפן הביתי שלו). את התוצאה הסופית ניתן לשמוע כאן:


מכיוון שבשיר הזה הייתי על תקן מעבד ומפיק מוסיקלי לא התייחסתי לחליל כאמצעי ביטוי שלי בתור נגן, אלא ככלי ליצירה והפקה מוסיקלית. לכן השארתי בכוונה את הקלטת החליל לשלב האחרון של העיבוד, אחרי שכל שאר התפקידים היו גמורים. בשלב הזה ניסיתי להשתמש בחליל כדי להוסיף לשיר את "הטאצ' האחרון", בתור סוג של "דבק" שיחבר את החתיכות שעדיין לא התחברו. למטרה הזו חיפשתי כל מיני רעיונות מוסיקליים שיוכלו להשתלב במכלול הקיים. חלק מהרעיונות האלה היו ליינים קונטרפונקטיים שגלעד ואני כתבנו בתווים כך שהם ישתלבו בצורה מדוייקת ככל האפשר עם תפקידים אחרים שכבר היו קיימים בעיבוד. רעיונות אחרים היו פראזות מאולתרות שהקלטתי שוב ושוב עד שמצאתי את אילו שהתאימו ביותר בעיני. הקלטתי את הפראזות האלו רק במקומות שבהם הרגשתי שהחליל יכול להשלים משהו שעדיין חסר. בנוסף, הקלטתי גם כמה ערוצים של אפקטים צליליים בחליל כמו טרילים, flatterzunge, קישוטים מהירים, נשיפות פרקסיביות וכו'. אם פורסים את האפקטים האלה בצורה נכונה במיקס בעזרת panning, אפקטים של דיליי וריוורב וכדומה, החליל יכול לספק שכבה נוספת של "סאונד" ו-ambience לשיר. במיקס טוב, השכבה הזו לא אמורה להיות מובחנת ע"י האוזן על פרטיה, אלא להיטמע במכלול הסאונד של השיר. כדי שיהיה ניתן לשמוע את כל הפרטים במדוייק, ביקשתי מרז להוציא לי טרק של ערוצי החליל בלבד (solo) כפי שהם בתוך המיקס, סה"כ 5 ערוצים חליל שונים. אתם יכולים להאזין לטרק הזה כאן:


אני אוהב את הטרק הזה, ומרגיש שהוא תורם לשיר בדיוק את מה שרציתי שהחליל יתרום לו. הקלטתי את ערוצי החליל האלה במיקרופון דינמי פשוט (AKG D5) וכרטיס קול קטן ולא יוקרתי (Komplete Audio 6 של Native Instruments). אני חושב שזו דוגמה נחמדה לשימוש בחליל ככלי להפקה מוסיקלית באמצעים ביתיים פשוטים למדי. כמובן שהיה אפשר להגיע לתוצאות "מפוצצות" יותר בתנאים משודרגים, אבל ההקלטה הזו "עושה את העבודה" ובמקרה הזה זה כל מה שהיה צריך.

44 צפיות
acumlogo2.png

2020 © כל הזכויות שמורות לאודי ורזגר 

האתר פועל ברשיון אקו"ם